Bouwproject

Goed onderwijs kan niet gegeven worden zonder de juiste faciliteiten. Denk hierbij aan ruime klaslokalen voorzien van stromend water en elektriciteit. Hygiëne op school is erg belangrijk, zeker in Afrikaanse landen als Malawi.

Toekomst plannen

De komende jaren ligt de focus van de bouw op het realiseren van voldoende woningen voor het onderwijzend personeel.
Om het werken op de Ebenezer School aantrekkelijk te maken, wil de school voorzien in goede huisvesting voor (potentiële) leerkrachten. De woningen zijn eenvoudig en van goede kwaliteit, zodat de onderhoudskosten beheersbaar blijven.

Bouwen in samenwerking met de lokale bevolking

Alle bouwwerkzaamheden worden uitgevoerd door de lokale bevolking. Ook de inkoop van materialen wordt zo veel mogelijk lokaal gedaan. Op deze manier wordt de plaatselijke economie gestimuleerd en wordt er werkgelegenheid gecreëerd in Nkhoma. Een westerse vrijwilliger coördineert de bouwwerkzaamheden en rapporteert de voortgang en de uitgaven aan Werkgroep Ebenezer School Malawi (Stichting Stéphanos)

‘Door de samenwerking met de plaatselijke bevolking was het mogelijk om afgelopen jaren tot circa 40 mannen (gezinnen) te voorzien van een tijdelijk inkomen.’

De bouwwerkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd.

Duurzaam bouwen

Ook in Malawi merken we de gevolgen van veranderend klimaat. Zo is de duur van het regenseizoen de afgelopen jaren korter geworden. Dit betekent grotere kans op het mislukken van de oogsten.
De nieuw te bouwen woningen worden gebouwd met Soil Stabilized Bricks (SSB). Door het gebruik van deze stenen levert dit een reductie op van de CO2 uitstoot tot 90% per m2 metselwerk.
Daarnaast worden de woningen voorzien van Solar Geysers. Ook loopt er een pilot met het opslaan van regenwater om zo in drogere periodes toiletten door te spoelen.

Steun dit project!

U kunt ons steunen door uw gift!
Ga voor meer informatie naar: www.stephanos.nl/projecten/onderwijs/ebenezer-school

Bouwkosten

Nog te realiseren: Budget:
4 personeelshuizen, per huis 2 woningen: € 45.000,- (x4)
Woning schoolhoofd, 1 woning: € 30.000,-
Inrichten terrein: € 10.000,-
Hek rondom terrein: € 15.000,-
TOTAAL KOSTEN:

€ 235.000,-

Update:
Reeds ontvangen t/m november 2023: € 60.000,-

In 2024 willen we D.V. starten met de bouw van één personeelshuis (voor twee gezinnen) en de woning van het schoolhoofd.

en_GBEnglish