Dagelijks praktijk van het onderwijs in Malawi

Reinier (onze penningmeester) bezocht afgelopen maand samen met zijn vrouw het project. Elk bezoek aan Malawi laat weer bijzondere indrukken achter. Een kort verslag van een bezoek aan een dorpje in de omgeving van Nkhoma.

’s Ochtens om 6 uur lokale tijd gaat de wekker. Eigenlijk overbodig, want om half 6 schijnt de zon al door het raam. Vandaag gaan we met een ambulance naar een dorpje in de omgeving. Voor mij is het niet de eerste keer, voor mijn vrouw wel.

We hebben om 8 uur afgesproken. Na wat opstartproblemen komt de ambulance om kwart voor 9 in beweging. Na ongeveer 20 minuten rijden stoppen we in een dorpje. Samen met wat artsen stappen we uit om ons werk te beginnen. Voor de medewerkers is het een routineklus: ruim 100 vrouwen staan te wachten voor een consultatie op z’n Afrikaans.

Wij maken van de gelegenheid gebruik om in kaart te brengen wat de lokale leefomstandigheden zijn. Tevens brengen we een bezoek aan de plaatselijke school. Wat we aantreffen overtreft de stoutste verwachtingen, of liever: stelt diep teleur. Wat we aantreffen zijn huisjes, zonder ramen, met alleen een deur. Vrijwel nergens een waterdicht dak en maximaal 8 m2 groot, waar complete gezinnen in leven. Hetzelfde geldt voor de lokale school. Groepen kinderen hangen buiten de school rond (geen les?). Ze staren door de kapotte ramen naar binnen. Daar zit een groep van 5/6-jarigen van 40 kinderen op de grond. Twee onderwijzers lopen rond. 100 meter verderop staat een schoolbord tegen een boom.

Een groep 14-jarigen geeft hier zichzelf les: Engelse woordjes overschrijven. De docent is afwezig. Een gesprek is niet mogelijk. Verbouwereerd begin ik een aardrijkskundeles. Nog nooit van Amerika gehoord. Nederland is onbekend.

Terug naar Nkhoma wordt er weinig gezegd. De plaatjes op die zendingskalenders zijn dus
écht!  Op de Ebenezer School bespreken we onze bevindingen met de directrice. Op de achtergrond hoor ik vrolijke kinderstemmetjes uitbundig een Engelse hymne zingen. Er wordt gesproken over het trainen van vaardigheden. Een groter tegenstelling lijkt bijna niet mogelijk.SAM_3772Ebenezer School

nl_NLDutch